joi, 20 decembrie 2007

Pozitivii negativi ai Iaşiului


Gracila Cerasela, tînăra mea veche colaboratoare ( cam de 15 ani, nu?), mă invită să scriu ceva despre un erou pozitiv sau negativ, din Iaşi. Sunt pus într-o situaţie delicată : negativi complet... negri, nu cunosc; să văd ce pozitivi... albi, sau gri, găsesc în agenda telefonică...
Ar putea fi unul, Constantin Rusu, decanul de la Geografie; un profesor de elită, universitar recunoscut pe plan mondial, pedolog infatigabil, companion de şpriţ competent...Dar cum mi-e naş, o să se creadă că-s subiectivist. Deci, cade...
Casian Maria Spiridon cred că are şanse suplimentare : nu mi-e rudă, suntem vechi prieteni, e un editor excepţional, poet şi critic remarcabil, e unul dintre puţinii oameni din Iaşi cu care nu m-am certat vreodată...Dar are mulţi duşmani ; nu-mi ajung duşmanii personali? De ce să-i preiau şi pe-ai lui?...Nu, îl mai amîn...
Florin Faifer : un eminent comentator de teatru. Un om cu rară sensibilitate pentru arta scenei şi cea dramaturgică. Oenolog în formare şi curtezan incorigibil. Dar mi-e coleg la Universitate : şi-o să se supere ceilalţi colegi de la „Enescu” că nu-l enumăr decît pe el. Deci, nu e nici el omul potrivit...
Poate Călin Cocora : da, scoate revista Feed Back & multele volume ale editurii Princeps edit. E un om mereu blajin, care zîmbeşte într-una, amator de poante, plin de iniţiative, e o plăcere să lucrezi cu el...Dar îmi amintesc că mă critică pentru tehnoredactările diletante ale cărţilor mele şi, deci, îl tai şi pe el, cu fermitate, de pe listă...
Toma Hogea : urma chiar să realizăm un spectacol, anul acesta. S-a amînat. Dar are hazul lui – nu numai ca actor, ci şi ca personaj. Îmi place teribil să-l tachinez ; şi-mi place că Anda, soţia lui, moare de rîs la glumele mele...Dar cu Toma, de cînd şi-a luat doctoratul, mă văd rar. Pe chestia asta, îl şterg şi pe el de pe listă...
Parcă ar fi timpul să-mi exprim şi feelinguri de altă natură : deci o trec pe listă pe Narcisa, o minunată stăpînă a librăriei centrale Junimea. Are pasiune pentru carte, ajută iubitorii de carte, aduce titluri din toată ţara, se luptă să vîndă mult, ca să dea lefuri mari angajaţilor...ce mai, Narcisa e cea mai potrivită pentru acest articol. Ba nu, că după aia s-ar putea să aibă probleme acasă, să o întrebe Matei (soţul ei) de ce o laud atît de tare, aşa că, sorry...
Vasile Popa Homiceanu : psiholog, prozator, prieten vechi...Are mereu ascunsă, prin vreun sertar, o sticlă pentru cinstit amicii...Na, că l-am desconspirat şi-acu s-ar putea să intre la foloase necuvenite...Plus că a scris o piesă de teatru şi de cîte ori mă vede mă-ntreabă cînd are loc premiera...nu, îl şterg şi pe el de pe listă.
L-aş trece pe listă şi pe Benoît Vitse ; am realizat un spectacol la Ateneu, la iniţiativa lui şi acum am altul în lucru. Benoît e un excelent manager, om de cultură, are o putere de muncă invidiabilă, caută mereu texte incitante, adulmecă scandalul teatral (tip Evangheliştii) cu nări de ren...Totuşi, mi-a spus că va părăsi curînd ţara, aşa că (deja) nu mai e ieşean, deci iese şi el din grilă...
Lucian Vasiliu, bun prieten şi om de cultură serios, amator de calambururi seducător, muzeograf remarcabil, dar, de o bucată de timp, ...ne vedem prea rar. Deci, nu e indicat, acum, să...Plus că o să creadă lumea că-s filobîrlădean. De-aia nu mă gîndesc nici la Mihai Valeriu, inimosul patron de la Bolta Rece...
Liviu Papuc singurul om din Iaşi care are verticalitatea să nu mă refuze cînd trîntesc haiduceasca invitaţie „Bem şi noi ceva?”... da’ nu, o să zică cîrcotaşii că-s filobucovinean.
În concluzie, draci lectori, văzurăţi că mă strofocai să scriu despre un ieşean pozitiv, da’ nici unul nu corespundea. În concluzie, mă propun personaj ideal al Cetăţii de pe cele şapte coline, deoarece, măcar în cazul meu nu vor ieşi discuţii : mi se pare normal să-mi fac publicitate, în contextul în care mass-media e ocupată de Elodia cea dispărută în Dubai, Ludovic Orban cel accidentabilos în Cotroceni, Norica cea ministră, Andreea Marin cea mamică, Prigoană cel tătic ş.a.
La mulţi ani şi puţini duşmani! (că despre bani, măcar de Sărbători să tăcem pios!)...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu