joi, 20 martie 2008

Şi eu cheltuiesc mai mult decît am !

Citeam recent, într-un ziar cu tiraj mare, serios, central , cu interes netrucat, cam cît cheltuieşte – sau, ar trebui să cheltuiască – un om care are un venit de 1.000 de lei, lunar. Topul bănuiesc că a fost întocmit de specialişti; deci, nu-l privesc cu mefienţă, dimpotrivă.
Mă regăsesc oarecum, la unele capitole: carne de porc (22,8 lei ) ; salamuri, cîrnaţi (23,1) ; ulei (11,5 – cum le ies statisticienilor zecimalele astea, zău, nu pricep!) ; detergenţi (14,2); curent electric (52,7); medicamente (38,4).
Cele mai multe estimări însă, mă lasă ...bujbei! Ori tabelul este pentru indivizi ideali, ponderaţi, economicoşi la maximum, absurzi, ori eu trebuie să fug în pădurile virgine, să găsesc altă monedă, mai elastică, mai omenoasă – mărgele, banane, scalpuri, lăbuţe de hipopotam etc.
Fiindcă, draci lectori, dacă la pîine mi se alocă, în exces, 58,2 lei ( eu cumpărînd fix 5 pîini pe lună, ceea ce ar însemna maximum 10 lei!), ori la lapte, am voie să cheltuiesc 23,8 lei (eu cumpăr doar 4 litri pe lună, deci n-ajung la sumă!), la celelalte produse suma mi-e jenant de insuficientă. ..
Topul îmi alocă pentru băuturi alcoolice 13,6 lei : ha! Păi ce, am ciroză? Sau ţin regim? Aici aş înmulţi suma cu 30, deoarece un whisky bun nu găseşti sub 100 de lei, iar un vin bun sare şi el de 10 lei sticla, aşadar...De asemenea, la capitolul tutun se estimează că fumez de 42,3 lei pe lună. Recunosc cu mîndrie, nu fumez mult, dar ţigările de foi cele mai ieftine costă 2 lei bucata; ori două pe zi, ori treizeci de zile, depăşesc de trei ori suma prescrisă...
În schimb, mi se alocă 34,3 lei pentru benzină; ce să fac cu ea? Idem, gazul lichefiat – am 11,9 lei pentru el. Ura!...(numai că nu ştiu la ce se întrebuinţează). Alt capitol de-a dreptul misterios din tabel, sună aşa : ”Autoturisme – 12,5”. Pentru ce? Ce faci cu 12 lei la o maşină? O speli? Nu pricep ; eu credeam că un autoturism este cronofag, tată! Dacă scapi cu 12,5 pe lună, mîine-mi iau şi eu unul, în leasing!
La transport urban am voie să cheltuiesc 8,9 : deci, cumpăr trei bilete de tramvai. Restul de 25 de zile, merg la servici pe jos. E şi mai sănătos, nu?!...Partea proastă e că nu am voie, deloc, taxi; sau maxi-taxi. Păcat, că sunt şi cazuri în care întîrzii la întîlniri importante...Da’ ce, să-mi chivernisesc venitul, nu-i o treabă importantă?
Nu am mai mult noroc nici la transport interurban : mi s-au alocat...7,3 lei. Deci, voi merge la mare o dată pe deceniu! Şi ce-mi place marea! Da’ cu 7 lei nu ajung nici pîn’ la Vaslui ! (o s-o iau pe jos, ca Badea Cîrţan ; că şi el, dacă ar fi avut bani de tren, nu ajungea celebru!). Şi ca să mă liniştesc, aflu că am şi pentru renovarea locuinţei 4,8 lei. Asta, da! Cu purcoiul ăsta de gogule, îmi dau un var pe jumate din peretele de la boxă. Cealaltă jumătate o dau luna viitoare, căci topul este generos : dă puţin, da’ des.
Bănuind că mă voi arăta nemulţumit, autorii topului pun, în josul lui, şi idei de econo misire la sînge, plăcute arghirofililor, cu care, în cinci ani poţi ajunge nu la Vaslui, ci chiar pîn’ la Tecuci! Ascultaţi, şi nu vă mai minunaţi : compot de fructe – 0,16 lei; slănină crudă, untură – 0,22; produse din vin – 0,42; griş, arpacaş – 0,48 etc. Deci, cu numai 1,5 lei pe lună, mănînci mulţumitor. Mai dai vreo 200 pe servicii & taxe. Hai să punem încă 100 de lei pe lună pentru neprevăzute. Îţi rămîn aproape 700 de lei pentru depus la Bancă, lunar. Într-un an, ai peste 8.000 de lei noi , economii.
Fiindcă v-am vîndut pontu’, nu cer decît ...produse din vin (da’ nu oţet de 0,42 lei, ci coniac Metaxa 7 stele, 100 de lei). Prosit!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu