joi, 31 ianuarie 2008

Gastronomia de la începutul secolului trecut

Prietenul meu Mircea Cavadia, scriitor, director de ziar, organizator al unui excelent festival de umor în Caraş-Severin, mă invită, ca-n fiecare an, la casa lui de vacanţă, la Voineasa. Cine a fost la Voineasa ( în Vîlcea , pe drumul dintre Rîmnic, spre Sibiu, urcînd spre munte de la Brezoi) ştie cum arată paradisul. Et in Arcadia ego!
Ce-i drept, am avut proasta inspiraţie să vin acolo...taman de la Baia Mare ( unde fusesem invitat de celebrul Akebono, Claudiu Pop, omul care-a slăbit în direct, la tv, 102 kg.!).. De la Bai, la Voineasa, se ajunge lesne – spun masochiştii : mie nu mi s-a părut – poate unde încă nu sunt masochist cu acte...
Deci, iau Săgeata Albastră de la Baia, la Cluj, de-acolo, după două ore, iau autocarul spre Vîlcea; cobor la Brezoi de unde mă recuperează doamna Trude, soţia lui Cavadia. Obosit, fug după o bere, mănînc o sarma şi citesc o carte, pe ospitaliera terasă (verandă) a casei bătrîneşti, casă care a împlinit o sută de ani.
Cam tot atîta avea şi cartea despre care vă vorbesc : ea nu poseda coperţi, nici vreo indicaţie lămuritoare ( cum se cheamă, cine-i autorul, unde-i publicată, în ce an etc.); pe coperta improvizată scria , de mînă : Carte de bucate a Mariei Turturea de la Voineasa. După cîte mi-am dat seama ( raportînd-o la opul tandemului Kogălniceanu / Negruzzi) era publicată cam cu două-trei decenii, după. O seamă de termeni şi reţete repetau bucatele propuse de paşoptişti. Deci, s-ar putea spune, şi acest volum conţine feluri de mîncare aproape criptice ; am notat pen tru dumneavoastră, mîncăi frustraţi, cîteva nume de bucate, spre-a vă face să salivaţi, cultivîndu-vă : dulceaţă (şerbet) de dracilă; dulceaţă de ( miez de) frape ; dulceaţă de (coajă de) neramze; şerbet de chitră; dulceaţă de gelatină (tremură) ; dulceaţă de cantalup ; şerbet de pergamot; şerbet de sacîz ; paşchet ; povidlă de caise ; Mandel-Kuchen; bogace (bohaci) ; crafne ; bucium prăjit în unt ; sulişoare (pardon de expresie!) ; plesiruri ; plăcintoare; gato de cartofi de Lion; lapte zburat spaniol ; croşete de Olanda; muhalebiu cu nisaştea ; cremă plumbuită ; bishop; vutcă aurită ; şi, ca să nu vă mai plictisesc şi pentru a vă face poftă, transcriu şi un fel de mîncare complicat, cu titlu lung & apetisant – lise de chitră, portocale întregi, caise, frape, prune umplute cu fisticuri...mmmm!!!
Citind reţetele , mi-am dat seama nu numai că pe la-nceputul secolului trecut străbunii ( strămoaşele) aveau timp, dar aveau şi cu ce cumpăra atîtea şi atîtea produse! Deşi, tehnic, bucă tăria era oarecum rudimentară (nu existau microunde, temperaturi înalte, mixere, cuptoare de mii de waţi, tacîmuri elegante de inox şi pahare de mînuit fără spaima spargerii), răgazul pentru artă şi plăcerea culinăritului nu se pot compara cu bucătăria treimiistă, bazată pe semipreparate, cola, hamburgeri, pizza şi hot dog.
Şi cît de curios sună azi, în urechea gospodinelor mai rar dedulcite la asemenea lecturi, unele ingrediente despre care se zice că-s chiar toxice (scrobeală, clei de morun, gumă arabică, sacîz – cernut prin tulpan, nişaşta; sau mai puţin periculoasele unt de pergament, zahăr verde, apă de flori ş.a.m.d.). Desigur, un cercetător al arhaismelor şi regionalismelor, ori un pasionat (fanatic) al bucătăriei, reuşeşte să descifreze termenii subliniaţi de noi cu bond; nu e greu să-ţi imaginezi că dracila = un fel de mărăcine ; chitra = o varietate de lămîie; povidla = magiun ; Mandel Kuchen = prăjitură cu migdale; crafne = gogoşi; cantalup = pepene ; lapte zburat = variantă mult mai apetisantă a „laptelui de pasăre” ş.a.m.d.
Sunt însă şi cuvinte pe care nu le mai găsim în dicţionare şi asupra cărora ne va fi din ce în ce mai greu să ne dumirim. Ergo : pofticioşi dumneavoastră, profitaţi de bătrîni ( minimum octogenari!) şi trageţi-i de limbă, precum culegătorii de folclor. Ceea ce veţi afla, treceţi cu plai vazu’ pe pergament şi iute daţi de ştire degrabă vărsătoriului de vutci & vinuri ce se-ncumetă să semneze aici...Pohte & gînduri aromitoare !

4 comentarii:

  1. Dom' Profesor, iar imi ploua-n gura. Chiar ca sunteti masochist. Si mai masochiti si pe altii!... Chitra n-are treaba cu lamaia, ci, tot cu pepenele. Iar dulceata de ea bate toate dulcetile din lume!...

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu stiu daca mai intrati aici. As dori tare mult sa tin legatura cu dumneavastra, mai ales ca am avut fericita ocazie sa colaborez cu Radu Anton Roman. Sunt cel ce l-a determinat sa faca 4 emisiuni la Buzau, cu toate ca era convins ca nu are ce gasi ceva autentic pe aceste meleaguri. Urma in toamna sa mai facem inca 4 emisiuni in care neapartat sa pregatim babicul de Buzau, carnatii si pastrama de Plescoi.
    Sunt de acord cu d-voastra ca fiind in aceasta zona de confluenta, unde toate drumurile se intretaie, si bucataria sa aibe influente ale celor care au trecut pe aici, dar si din cele aduse de calatorii nostri de pe alte meleagur. Asa cum spunea si RAR marea maiestrie a bucatarilor nostri a fost ca au stiut cu talent sa combine ingredientele cu imaginatie si talent de au dat o nota specifica. Am amncat la Gura Teghii pastrav facut in smantana, ceea ce nu am mai auzit prin alte parti. La baza acestei mancari sta lipsa de grasime in zilele calduroase de vara, cand apele Bascii clocoteau de pastr[vi, iar laptele de oaie pus la prins decanta smantana le fel de grasa ca untura.
    Tot prin zona am mancat foi cu lapte, in realitate o ciorba de stevie si loboda acrita cu lapte batut, o minunatie , care te scoala de pe boala...
    La inceput , cu Radu am purtat o corespondenta prin email, prin care de multe ori ii atrageam atentia ca unele mancaruri, asa cum le faceau in emisiune, nu prea corespodea cu ceea ce stiam eu. De exemplu, la Pitesti a pregatit puricei. In realitate a pus intr-un ceaun pe jumatate cu untura clocotind si ceva jumari un bot de mamaliga la prajit. Prin zona noastra, puriceii, poate ca sunt printre primele "cereale" inventate de stramosii nostri. Puriceii , asa cum reiese din denumire, trebuie sa fie ceva marunt. Prin maruntirea mamaligii si punerea in grasime la prajit, amestecand tot timpul sa nu prinda coaja, prin deshidratare, se aduce aceasta la stadiu de malai care se prajeste. Daca se toarna branza de oi rasa, si amestecand vartos aceasta se topeste si se prinde de granulele de malai. Apoi daca se adauga ou batut si amestecand la fel de insistent si repede si oul se adauga granulelor si se obtine astfel o "cereala"foarte gustoasa. daca se mai adauga jumari si carnati de oiaie tocati marunt este si mai apetisanta. Servita, aceasta savuroasa mancear, cu lapte batut este o minunatie.
    Vedeti, prin aceasta reteta, catea inventitate a avut taranul care a facut acest preparat. Si sa nu uitam, cel mai bun ingredient, care da savuare unei mancari, este pasiunea, placera si dragostea cu care o prepari.
    Prin calatoriile facute in tineretea mea, am descoperit aceste mancaruri si mai ales acei minunati si talentati bucatari care erau bacii de la stani. Ei trebuiau sa faca si branza buna, dar si mancare pentru manatori.si acest lucru trebuia facut cu indemanare. Ei nu aveau carti de bucate dar erau adevarate carti de bucate orale... Am cunoscut multi baci, cunoscandu-le si savuroasele mancaruri...
    despre ei acum vorbim la trecut. Incet incet , ca multe alte chstiuni traditionale si ei dispar ca ne "globalizam". Nu stiu ce cred uni dar eu nu prea am impresii bune cu "globalizarea", care ne sterge cu buretele traditiile aducandu-ne obiceiuri si "traditii" venetice.
    Dar espre acest lucru , sa nu mai vorbim...
    Astept un semn de la Domnia Voastra
    cu stima,
    MArian Radulescu
    Buzau

    RăspundețiȘtergere
  3. Stimate domnule Marian, multumesc pentru lectura si opinie. M-a interesat reteta dvs.(am fost amic cu R.A.Roman si coleg pe vremea studentiei cand faceam amandoi cronici teatrale). M-ar bucura sa continuam corespondenta pe e-mail. Daca mi-l dati, v-as fi recunoscator. Pe curand, B.Ulmu

    RăspundețiȘtergere
  4. Cartea despre care vorbiti cred ca este: "Buna Menajera Carte de Bucate practica de Ecaterina Colonel Steriad" pentru ca contine practic toate retetele enumerate. A mea are inca copertiile si e editia "noua" "revazuta si ilustrata cu mai multe figuri" Bucuresti Editura Librariei Alcalay & Comp. Calea Victoriei, 37 din anul 1918. Cartea am mostenit-o de la strabunica mea si o citesc mereu cu mare pasiune. Incerc sa o "traduc" initial si apoi sa pun in practica, daca e posibil unele retete. Pentru mine e o marturie a timpului ce "fu" mai mult decat o carte de istorie. Mi se pare un abis intre mine, care gatesc in "pungi" si bunicile noastre, ce mi se pare extraordinar ca bunica pana recent mai gatea cu ea.

    RăspundețiȘtergere